Ako spoľahlivo rozoznať podvodné ponuky práce na doma
1. Zabudnite na "piplačky"
Jedna z najstarších kategórií podvodov sú takzvané piplačky:
- lepenie obálok,
- skladanie pier,
- vkladanie vlasov do niečoho,
- kompletovanie niečoho drobného,
- atď.
Žiadnu piplačku sa neoplatí zadať robiť niekomu v európe. Z dvoch dôvodov. V prvom rade, ak by to niekto potreboval robiť v našich končinách, kúpi si na to stroj. Pozrite si ako šikovne dokáže napríklad stroj vyrábať zlaté retiazky, verte že takto isto dokáže vyrábať aj čokoľvek iné: http://www.ceknito.sk/video/359614
No a v druhom rade - keď už by niekto z nejakého divného dôvodu chcel aby to robil človek, dal by to robiť niekomu v ázii. Tam sú naozaj chudobní ľudia (my tu u nás ani len netušíme čo je to skutočná chudoba) a títo ľudia by sa to naučili robiť 10 krát rýchlejšie ako vy, 10 krát spoľahlivejšie, a 100 krát lacnejšie.
Takto napríklad rátajú na kalkulačke ľudia, ktorí to naozaj vedia: http://www.ceknito.sk/video/358900
Podstata tohoto podvodu: Súčiastky a suroviny na piplačku si musíte kúpiť. Za krabicu rozobratých pier zaplatíte viac, ako keby tam tie perá boli zložené. No a to je celé. Nikto od vás už zložené perá nekúpi. Podvodník zrealizoval svoj zisk vtedy, keď ste od neho kúpili tú krabicu odpadu.
2. Klikačky, čítanie mailov, ...
O tomto som už písal v iných článkoch, takže len zhrnutie. Tento podvod je založený na virtuálnych peniazoch. Za rôzne činnosti sa vám pripisujú desiatky virtuálnych dolárov, ktoré vám majú byť vyplatené po dosiahnutí nejakej minimálnej výplatnej čiastky.
No a hádajte či sa k tej minimálnej výplatnej čiastke niekedy dostanete? Správne, ani náhodou :-).
3. Predaj parfémov, šperkov, čohokoľvek
O tomto som už taktiež písal, takže len stručne - ak sa niečo dobre predáva, žiadny predajca si nebude vyrábať konkurenciu. Bude pekne predávať a bude spokojný že predáva on, a nie niekto iný.
Podstata tohoto podvodu je založená na tom, že predajca vám naoko ponúka prácu, ale v skutočnosti vám len predáva svoj tovar. Lebo vie, že ak vás nahovorí na prácu, kúpite si od neho toho tovaru viac - pre seba, pre rodinu, atď. Viac o tom: http://praca-cez-internet.sk/node/40
4. Tajomná ponuka, poplatok 1 Euro
Toto je úplne najstarší druh podvodu, ešte z doby keď neexistoval Internet a tieto inzeráty sa uverejňovali v Avíze. Princíp je jednoduchý - vylákať od záujemcu drobnú sumu peňazí, a potom sa mu už neozvať.
Keďže suma je malá, každý nad tým mávne rukou. A podvodník je spokojný.
5. Internetová erotika, uvidia to len v zahraničí
Na Internete nič také ako zahraničie neexistuje...
6. - 1 000 000. ...a milión ďalších podvodov
Podvodníci sú vynaliezaví. Sú to profesionáli, podobne ako škrupinkár o ktorom sme hovorili na začiatku článku. Denne trénujú, aby vás lepšie podviedli. Lebo to je ich práca, konkurencia je veľká, a tak musia byť dobrí.
Aké sú spoločné znaky ich podvodov? Rozoznáte ich takto:
-
A. Nereálne peniaze. Ak vám niekto ponúka stovky dolárov za klikanie, zistite si koľko skutočne stojí jeden klik na reklamu. Veľa peňazí berú špecialisti, ak nie ste špecialista, prečo by vám niekto platil veľa peňazí?
-
B. Nejasná podstata práce. Keby vám podstatu práce podvodníci hneď uviedli, mohli by ste zistiť že ponúkané peniaze sú nereálne. A tak to budú tajiť dokedy je to len možné.
-
C. Platba vopred. Akákoľvek platba vopred, aj úplne drobná, je znakom podvodu. Viete si predstaviť, že v reálnej firme by prijali zamestnanca, ale najprv by od neho pýtali peniaze?
-
Poznámka: Povšimnite si, že na spodku stránky môžte nájsť návrh, aby ste nám zaplatili jednorázovo 5 € . Upozorňujeme však, že všetky informácie , ktoré ste dostali doteraz, boli zdarma. Môžte sa slobodne rozhodnúť - neponúkame Vám prácu, ale informácie, a tým, že sme časť z nich poskytli , Vám ukazujeme, že si zaslúžime Vašu dôveru - nehovoriac že 5 € je vskutku smiešna investícia oproti tomu, čo môžte získať vy ...
-
-
D. Predaj tovaru. Ak sa niečo dobre predáva, ľudia vynakladajú kopu peňazí aby si tento svoj biznis ochránili. Nikdy by ho len tak nepustili cudzím ľuďom, aby im robili konkurenciu. Výnimka je jedine vtedy, ak má predajca príliš mnoho tovaru a nestíha ho ponúknuť osobne. Vtedy hovoríme i o províznom predaji.
-
E. Virtuálne peniaze, minimálna výplatná suma. Ak vám začne niekto hovoriť o minimálnej výplatnej sume, zbystrite pozornosť. Viete si predstaviť situáciu, že by ste nakúpili v Tescu drobnosti za 9 Euro, a potom pri pokladni povedali že im to nezaplatíte, lebo vaša minimálna výplatná suma je 10 Euro? :-)
Sledujte vyššie uvedené znaky, a vyhnete sa mnohým sklamaniam.
Čomu sa treba vyhnúť pri hľadaní práce cez Internet
1, Plateniu peňazí vopred.
Konkrétne ide o platenie tomu kto prácu ponúka, čo je obyčajne vyžadované ako provízia alebo poplatok za rôzne manuály alebo potrebné suroviny. Ak pre niekoho pracujete, platba má tiecť od neho ku vám, nikdy nie naopak. Akonáhle niekto vyžaduje od budúceho zamestnanca platbu vopred, jedná sa o podvod. Viete si to predstaviť v "kamennej" firme, že by ste prišli na pohovor, a chceli by od vás najskôr peniaze? :-)
2, Schôdzke naslepo.
Konkrétne ide o ponuky typu "príďte a všetko vám vysvetlíme". Ďalšie varianty sú:
- "zavolajte na toto číslo a všetko vám vysvetlíme",
- "napíšte na tento mail a všetko vám vysvetlíme".
Akonáhle niekto nechce povedať vopred o akú prácu sa jedná, ide o podvod. Prečo by ste investovali svoj čas ak neviete o čo ide? Potrebujete aby vám niekto ponúkal super hrnce za 500 euro? :-)
3, Zneužívaniu rodiny a priateľov.
Hlavne pri rôznych hierarchických obchodných modeloch kde musíte získať nových pracovníkov alebo uskutočniť určitý počet predajov. Podvodníci počítajú s tým že ak sa zapojíte, podarí sa vám zapojiť do modelu aspoň zopár svojich rodinných príslušníkov alebo priateľov, a to im stačí. Vedia veľmi dobre že nie je možné aby ste zohnali toľko ľudí aby ste na tom slušne zarábali, keby to bolo možné tak to urobia sami. Rodinu nechajte na pokoji, a oslovte ju najskôr až potom ako vám ponúkaný obchodný model začne zarábať skutočné peniaze.
Určite poznáte klasické Internetové aukcie typu Aukro alebo eBay. Zaregistrujete sa, začnete dražiť, a prihadzujete pokiaľ vám to rozpočet dovolí a cena draženého predmetu nie je príliš vysoká. Ak nevyhráte, nič vás to nestojí.
A teraz si predstavte aukciu s takýmito parametrami:
-
dražba začína od koruny (sme akože v Čechách),
-
prihadzuje sa vždy po 10 halieroch,
-
každé jedno prihodenie posúva koniec aukcie o 20 sekúnd,
-
každé jedno prihodenie vás stojí 10 korún.
Takáto aukcia je veľmi lákavá, pretože tovar sa väčšinou vydraží len za zlomok obvyklej ceny. Notebook môžete nakoniec kúpiť 300 korún, televízor za 200 korún, atď. V čom je teda háčik? Prečo to predávajú tak lacno?
Háčik je práve v tých platených prihodeniach. Na to, aby sa cena notebooku dostala na záverečných 300 korún je potrebných presne 3000 prihodení po 10 halieroch. A keďže cena jedného prihodenia je 10 korún, predajcovia zarobia 30.000 korún len na prihodeniach, plus ešte tých 300 korún akože za notebook.
Obchodný model je založený na tom, že na výslednú skvelú cenu sa víťazovi aukcie skladajú ostatní spoludražitelia. Ale ani víťaz nie je vždy víťazom - ak z tých 3000 prihodení on sám naklikal polovicu, tak ten notebook ho nestál 300 korún, ale 15.300 korún, po zarátaní ceny za prihodenia.
Prečo je to viac hra, ako aukcia? Hlavne preto, lebo v nej môžete prehrať. Pri normálnej aukcii nikto neprehrá, je len víťaz aukcie, a ostatní o nič neprišli. Pri aukcii s platenými prihodeniami je jeden víťaz, a všetci ostatní prehrali. Peniaze za spoplatnené prihodenia sa nevracajú.
Pri tejto hre kalkulujem s tým, ako budú prihadzovať ostatní protihráči. Nie je dobre začať prihadzovať skoro, lebo prerobím na prihodeniach, ale ani neskoro, lebo sa môže stať, že aukcia skončí skôr ako začnem prihadzovať.
Z pohľadu hráča je na tejto hre najhoršie to, že ak sa stretnú viacerí dražitelia s dostatkom peňazí, tak obyčajne prehrajú všetci. Budú sa stále prebíjať, najprv kvôli víťazstvu, ale potom už budú mať v hre toľko zaplatených peňazí za prihodenia, že už budú musieť vyhrať len kvôli tomu, aby aspoň niečo získali, a tak si zmenšili straty.
Hra je psychologicky veľmi šikovne postavená, pretože čím dlhšie prihadzujete, tým viac vás to stojí peňazí, a tým viac potrebujete vyhrať. Presne ako keď závislák kŕmi automat - najprv vhadzuje aby vyhral, potom chce už len dostať nazad vloženú sumu, a nakoniec už nechce odísť od "nakŕmeného" automatu, veď predsa raz musí vyplatiť. Len tu je tých hráčov pri jednom automate viac :-)
Príklady takýchto aukcií môžete nájsť napríklad tu:
Na Internete môžete nájsť viacero článkov, kde hráči týchto hier v diskusii popisujú desiatky hodín strávených prihadzovaním, a väčšina z nich nie je pozitívna:
Platené prieskumy - Nedajte sa napáliť
Od známeho vám príde linka na dobre platené prieskumy. Žiadne poplatky vopred, práca je jednoduchá, a prvé doláre sa vám pripíšu na účet už po registrácii.
Práca spočíva v tom, že sa vám zobrazí zopár odkazov na iné weby, ktoré máte pár slovami ohodnotiť. Po pol hodine už máte na svojom virtuálnom účte 27 dolárov.
Ďalšie doláre môžete získať, keď na dané stránky privediete ďalších návštevníkov. Prečo by ste takú skvelú vec neodporučili vašim známym? Však nech si tiež zarobia.
Je to jednoduché, za pár minút mám zarobené. Až príliš pekné, však?
Na druhý deň márne čakáte na ďalšie prieskumy. Nič sa nezobrazuje. Ani na tretí, ani o týždeň. Po dvoch týždňoch pribudne jeden prieskum za dolár. Už máte 28 dolárov. Teoreticky.
Na to aby vám mohli byť peniaze vyplatené, potrebujete mať na svojom virtuálnom účte minimálne 75 dolárov. Už začínate tušiť, že na prieskumoch to nikdy nedosiahnete.
A tak začínate zháňať nových členov, za každého sa vám pripíše dolár. Keď horko-ťažko nazbierate toľko členov aby vám vyplatili tých 75 dolárov, nastanú nasledovné možnosti:
- zrušia vám účet (lebo ste porušili odstavec 2385/754 zo zmluvy),
- peniaze akože odošlú, len neprídu.
Sťažovať sa nie je kde, žiaden kontakt nie je uvedený, na maily nikto neodpovedá.
Aký je reálny "byznis model" takýchto stránok? Zabudnite na to, že je niekto zvedavý na tie odpovede čo ste do prieskumu napísali.
Aby bol nejaký prieskum relevantný, musí byť robený na štatisticky významnej vzorke respondentov. A štatistická vzorka respondentov sa cielene vyberá, určite to nefunguje tak, že sa prihlási hocikto.
Jediné čo od vás majitelia tých webov chcú sú vaše "kliknutia". Vy klikáte na stránky ktoré vám dajú, a im sa zvyšuje návštevnosť tých stránok. A návštevnosť sa dá prostredníctvom reklamy zmeniť na peniaze.
Ale netreba im závidieť, tie zárobky nie sú nijako extra veľké. Za tisíc zobrazení nejakej reklamy sa platí zhruba 1 cent, a taká istá suma sa platí za kliknutie. Samozrejme len ak na tých stránkach niekto inzeruje.
Lebo peniaze na internetovú inzerciu nepadajú z oblakov, ale musia ich zaplatiť skutoční inzerenti. A žiadny seriózny inzerent nemá chuť inzerovať na podvodných stránkach.
Takže v realite to potom vyzerá nasledovne:
- tisíce ľudí klikajú na prieskumy s vidinou ľahkého zárobku,
- majiteľ stránky zinkasuje na konci mesiaca 147 dolárov, kúpi si nové rifle,
- a tisíce ľudí idú klikať niekde inde, aby si iný puberťák mohol kúpiť nové rifle.
Ten puberťák z toho časom vyrastie, ale dorastú ďalší, a ľudia majú stále na čo klikať.